Lindfors Hemträdgårdsförening.se © 2012

Höstprogram 2020 - Vårprogram 2021

För alla våra programpunkter så gäller naturligtvis att endast de som känner sig friska deltar och alla med symtom eller som är i karantän stannar hemma.

Trädgårdsbesök och Växtbytardag hos vår ordförande Gunilla söndag 6/9 kl 11.00

Vi brukar ju träffas på kvällen men vid den här tiden kommer mörkret fort och det är lite för kallt för att fika ute på kvällen så nu nya grepp! Gunilla bjuder hem oss till sig i Älvsbacka. Inte något ont som inte har något gott med sig utan allt ”virus-jobbahemmifrån” har gett även henne tidigare och ljusare kvällar att böka runt i trädgården. Hon har hunnit med en hel del så det är dags att vi drar dit och kollar läget. Alltid bra med fikakorg så att vi med gott avstånd kan ropa trädgårdstips till varandra. Roligt att träffas en stund för snart är det ju dags att packa ihop odlingarna. Men vi hinner gräva ner de fynd vi gjort av plantor som alla andra tagit med sig. Ett enkelt och gratis sätt att få in lite nytt i din egen trädgård. Någon frågar alltid om man får komma även om man inte har några blommor att ta med sig? Självklart! Det brukar räcka till fulla bilar till alla så det är bara att ta för sig. Dessutom om någon behöver baker till trädgårdsprojekt så finns det att få ta med hem.

Stenplockning i ”Hemliga gropen”! Söndagen den 4/10 klockan 10.00

Nu återkommer en gammal tradition som legat i träda ett tag. Vi träffas vid kiosken i Lindfors klockan 10.00 och åker i karavan med egna bilar till ett hemligt ställe. Väl där plockar vi på oss fina stenar och vad det är vet bara du! Vi har alla haft olika målsättningar när vi väl är där. Förra gången letade jag efter platta, men hittade några hjärtformade också. Gången innan var det roliga mönster som var i fokus. Stenbärarklädsel ett måste och varför inte en regnrock? Denna dag bjuder föreningen på fikat och just den här dagen är det ” Den annorlunda kakans dag”. Kom och låt smaklökarna överraskas!

** Inställt **Bygg din egen Julbock lördagen 21/11 klockan 10-14 ** Inställt **

Vi återvänder till Eva-Lena i Borserud men den här gången är vi väl klädda för vid den här tiden kan det ju vara lite si och så med värmen och vi skall hålla till i familjens stora fina garage. Vi kommer att ha en erfaren lärare som tar med allt material utom granriset som var och en måste ta med själv. Tänk mycket, minst en säck eller två. Aktiviteten har en deltagaravgift på 100:- per person plus 100:- för en ny stomme. Tala om vid anmälan om du vill köpa stomme och allt kan betalas vid ankomsten till garaget. (Det kommer att fungera med swish för det har Monica….) Föranmälan senast 12/11 till Eva-Lena då deltagarantalet är begränsat då vi måste vara inomhus. Ta med fika/lättlunch för skapande skapar hunger, det vet vi!

Och så blev det ett GOTT NYTT ÅR! Och vi går in i 2021!

**Inställt**Fröbytarkväll och frösättarkväll på Solhälla måndag 22/2 klockan 18.00 är inställt pga av Corona

Ojoj vad detta är roligt! Ta med dig såbyttor och lite frön. Föreningen fixar jord. Sen delar vi med oss så gott vi kan så när vi lämnar Solhälla så har vi en mirakelblandning av grönsaker och blommor med oss. Tanken är ju också att vi sätter lite extra så vi har ett överskott till Stora Torgdagen. Det är ju där vi kan få lite intäkter till föreningen. Föranmälan till Gunilla senast 14/2. Vår värdinna och ordförande Gunilla bjuder på kaffe/te och smörgås denna kväll.

Pallkrageodling, djupbäddsodling, hugelodling, täckodling eller något annat

Föreläsning troligtvis tidig vårvinter 2021. Hur kan de olika teknikerna användas för att få bäst resultat när det gäller rabatter, bär och grönsaksodling. Även hur man ska tänka att preparera sina bäddar med tanke på tillförd näring. Hur gör man och vad skall man tänka på? I skrivande stund är det inte riktigt klart ett exakt datum men vi håller er uppdaterade via mail och brev.

**Framflyttat** Kallelse till Årsmöte i Lindfors hemträdgårdsförening lördag 13/3 klockan 13.00 är framflyttat och nytt datum kommer längre fram

Som vanligt är det dags för årsmöte i mars och alla medlemmar hälsas välkomna till mötet. Föreningen bjuder på fika denna dag. Efter årsmötet blir det lite kunskapsinhämtning som vanligt. Årets föreläsning kommer att handla om…. Ja vaddå…? Vi har inte detta klart för oss ännu men vi lägger ut mer information på vår hemsida när vi kommer lite närmare i tid. Vi träffas i Vuxenskolans lokaler på Graningeskolan.

OBS! I direkt anslutning till årsmötet kommer den nyvalda styrelsen att samlas för ett konstituerande styrelsemöte.

Stora Torgdagen i Molkom fredagen 14/5

Här är vi på plats med växtförsäljning, lotteri och kanske lite fika. Evenemanget (om det blir av nästa år) håller på hela dagen så det är tacksamt om några medlemmar vill stå vid vårt bord och prata blommor. Det är här vi marknadsför föreningen och det är här vi hittar våra nya medlemmar. En rolig dag där vi svara på allt vi kan. Våra växter brukar gå åt som ”smör i solsken” så vi tar tacksamt emot växtdonationer från alla medlemmar. Intäkterna gör vi sen något roligt för. Kanske en resa?

Pelargoner för hela slanten, eller halva…, i Niklasdamm och ett besök på Stolpens handelsträdgård lördagen den 22/5 10.00

Ja den här turen kan bli dyr eller billig. Du väljer själv. Niklasdamm med sina välskötta pelargoner och det vackra pelargonmuseet. Det finns också en del perenner. En underbar plats att vara på en stund. Inte så långt därifrån finns Jonas Grund med familj som driver Stolpens handelsträdgård och som är bekant för de flesta. Där finns både vanliga och ovanliga växter till salu. Vi samåker i egna bilar så vi bestämmer bara när vi åker sen väljer man själv hur man lägger upp dagen. Hör av dig till någon i styrelsen om du vill samåka. Det finns alltid plats någonstans! Man kan ta med fika så klart, men det finns också ett fint fik på Niklasdamm där man kan mysa en stund.

Växtbytarkväll 7/6 klockan 18.00

Vi träffas hemma hos Monica i Björketorp. Vi har gjort det förut så de flesta hittar annars så hörs vi innan! Vi tar alla med sådant som vi kan tänka oss att byta bort och man förser sig med det man vill av det som andra släpat med sig. Vid den här tiden på året brukar det finnas mycket att välja på och blev det något över från torgdagen så finns det på plats också. Skulle det nu vara så att man inte har några blommor att ta med så får man med sig några hem i alla fall! Det brukar vara välfyllda bilar som lämnar platsen…Vi tar med fikakorg och sätter oss en stund i försommarkvällen och pratar trädgård. Eftersom hon just lärt sig göra glass så vet man ju inte vad man kan få smaka på………..

Kallelse till Årsmöte i Lindfors hemträdgårdsförening lördag 14/8 klockan 13.00

Nu är det tid för vår senarelagda årsmöte (p.g.a Corona) Alla medlemmar hälsas välkomna till mötet. Föreningen bjuder på fika denna dag. Det kommer att genomföras växtbytaraktivitet efter årsmötet. Efter årsmötet blir det lite kunskapsinhämtning som vanligt. Årets föreläsning kommer att handla om…. Ja vaddå…? Hör av er till Yvonne Sporsten om ni har något förslag på ämne om ni skulle vilja lära/höra mer om. Vi träffas hos Monica Persson om vädret tilåter. Annars får vi återkomma om plats inomhus om prognosen för utomhusmöte ej verkar fungera.

Styrelsen för 2020/2021 är:

Gunilla Bernholm, ordförande

070-5919607

Yvonne Sporsén, kassör 070-603 60 68
Monica Persson, sekreterare 0553-121 18

Sara Alm Karlsson, styrelseledamot

Eva-Lena Tedfelt, styrelseledamot 0553-203 42

Vi hoppas att ni medlemmar tycker att programmet lockar och vill hänga på våra aktiviteter! Välkomna!

OBS! Medlemskap kostar 315 kr och då får man även en jättefin tidning 6 ggr/år. Vi har ju numera möjlighet att gå med som familjemedlem för 60:-/år.

•  Fotogalleri »

Bilder från våra aktiviteter.

Öppnas i nytt fönster