Lindfors Hemträdgårdsförening.se © 2024

Höstprogram 2023 - Vårprogram 2024

Växtbytarförmiddag med perenner och pelargoner lördag 26/8 klockan 10.30

I år hälsar vi på hos Karin Johansson i hennes sommarstuga i Älvsbacka. För att ingen skall känna sig osäker på vägen så träffas vi 10.30 vid Älvsbacka kyrka så samåker vi därifrån. Karin har en naturträdgård med gamla stenmurar och mycket hänsyn taget till vårdande av blomstergräsmatta och det syns att hon är en konstnärssjäl. Vad som blommar då? Ja det får vi se på plats med magnifika tomatplantor finns att skåda och få någon tomat till eget frö inför nästa år om intresse finns. Ta med fikakorg så tar vi 11-kaffet hos Karin!

Trädgårdsblommor i glas och keramik lördag 23/9 kl 10.30

Aktiviteten äger rum hemma hos Susann Magnusson på Olivelund. Östra Laskerud 312, 655 97 Molkom Mittemot pizzerian i Lindfors sväng av mot Bäckelid 7. Kör 5 km, bakom en ladugård sväng vänster vid Olivelund skylt. Detta är något vi sett på nätet och kan dom så kan väl vi? Via den här länken kan du se vad det är vi tänkt oss. Vi behöver ta med oss några saker för att få ihop det:

Material lista: • Olika glasfat, glasskålar, vaser och glasfigurer i olika färger. • Armeringsjärn eller gängstänger. • Glas-lim eller muttrar som passar gängstången.

Det skall bli riktigt roligt att prova på något nytt. Det kommer att finnas kakelborr tillgängligt vilket vi alla kommer att behöva…. Vi tar med lite stärkande fika för att lugna nerverna. Anmäl till Sarah på telefon 076-177 72 94 med sms eller att ringa.

Gör något fint i keramik till din trädgård den 14 och 28 oktober kl.10-15

Vi har gjort det förut och det är hejdlöst roligt! Bara din egen fantasi sätter gränser. Själv (Monica Persson) har jag gjort alltifrån en lite tafflig hönsfamilj till en gubbe, mycket lik en höggradigt berusad fransman då färgen blev lite sådär…..Jag är nöjd i alla fall! Vi kommer att vara i Vuxenskolan lokaler och få professionell handledning. Anmäl till Sarah genom att ringa eller skicka sms på 076-177 72 94. Anmälningsavgift 100 kr och kostnad för lera och bränning tillkommer med 100 kr / kg lera. Aktiviteten sker i samarbete med Vuxenskolan Molkom.

Bi-syssla? Lördagen 25/11 klockan 11 på Solhälla (Vallvägen 10) i Molkom

Detta är också ett nytt påhitt. Vi vill alla leva mer hållbart och ett sätt att exempelvis ”plast-banta” är att svepa in saker och ting i bivaxdukar. Här krävs det att vi tar med några saker som behövs. Föreningen köper in det bivax vi behöver. Du behöver ta med: Strykjärn, strykbord och de tyger du vill göra bivaxdukar av. Det ska vara 100 % bomull om man vill ha bäst resultat. Tyget ska inte vara för tjockt och helst småmönstrat. Om man har för mycket vitt i tyget så kan det se solkigt ut pga. att det blir gult. Anmäl till Gunilla genom att ringa eller skicka sms på 070-591 96 07. Och glöm inte fikakorgen!

Fröbytarkväll och frösättarkväll på Solhälla måndag 26/2 klockan 18.00

En aktivitet i repris för oss som vill komma igång med sådd och dela frö med varandra. Ta med dig såbyttor och lite frön. Föreningen fixar jord. Sen delar vi med oss så gott vi kan så när vi lämnar Solhälla så har vi en mirakelblandning av grönsaker och blommor med oss. Tanken är ju också att vi sätter lite extra så vi har ett överskott till ”Marknad i Bruksparken” om det blir en sådan aktivitet 2024. Det är ju där vi kan få lite intäkter till föreningen. Föranmälan till Gunilla senast 21/2 på telefon 070-5919607 genom att ringa eller skicka sms då det är begränsat med platser. Föreningen bjuder på lite kvällsfika.

Kallelse till Årsmöte i Lindfors hemträdgårdsförening lördag 23/3 klockan 14.00

Som vanligt är det dags för årsmöte i mars och alla medlemmar hälsas välkomna till mötet. Föreningen bjuder på fika denna dag. Efter årsmötet blir det lite kunskapsinhämtning som vanligt. Årets föreläsning kommer att handla om ………Vi har inte detta klart för oss ännu men vi lägger ut mer information på vår hemsida när vi kommer lite närmare i tid. Vi träffas i Vuxenskolans lokaler på Graningeskolan.

Vi kommer att ha ett närvarolotteri så passa på och kom och ta del av kunskap från föreläsare och möjlighet att vinna något med sig hem. Föreläsningen sker i samarbete med Vuxenskolan Molkom.

OBS! I direkt anslutning till årsmötet kommer den nyvalda styrelsen att samlas för ett konstituerande styrelsemöte.

***Inställt*** Skapa med Skrot! Lördagen 27/4 klockan 11.00 ***Inställt***

Vi träffas hemma hos Sussi på Olivelund. (vägbeskrivning se punkten trädgårdsblommor i glas). Nu gäller det att kavla upp ärmarna. Sussies bror har nämligen gjort diverse varelser av gamla rosiga grejer (spadar, grepar, taggtråd, sågblad) ja vad som helst egentligen. Vi kommer att kunna få hjälp med själva svetsandet men ut i lador och garage och plocka fram allt gammalt skrot. Ta med allt du ser, du kanske vill byta till dig något bra av en kompis. Vi tar på oss våra kreativa tänkarmössor och gör en… ja… en ”Skovel-mule”…???? Stor fikakorg medtages för detta kommer att ta mycket energi i anspråk! Anmäl till Sarah genom att ringa eller skicka sms på 076-177 72 94.

Marknadsdag i Bruksparken (ej bestämt ännu)

Vi hoppas att det blir en Marknadsdag även 2024. Här tänkte vi i så fall ställa upp ett bord och sälja växter och lotter till förmån för föreningens fortsatta arbete. Hör av dig till någon i styrelsen om du som medlem vill vara där och marknadsföra vår fina gamla förening. Kanske kan vi värva några nya medlemmar.

Växtbytardag Lördagen 25/5 klockan 10.30

Vi träffas hemma hos Reet Flodman. För ännu oinvigda medlemmar så tar man och gräver upp det man har för mycket av och byter till sig något man inte har. Det brukar vara full bil dit och full bil hem! Alla säger ”jag skall inte ha nått´” men jag har ännu inte upplevt att något farit hem tomhänt… Okomplicerat och gratis. Förutom din fikakorg som du tar med dig. För er som inte vet vart Reet bor samlas vi parkeringen vid Nyeds kyrka 10.15 och samåker.

Resa till Falbygden med familjen Tedfeldt lördagen 1/6

Vi fyller ju 80 år som förening 2024 och det måste vi fira med en bussresa. Den går till Västergötland och utforskar bygden runt Falbygden och det blir en kombination av trädgård och kulturresa. En kul tur helt enkelt. Även icke medlemmar kan få följa med men de får betala lite extra. Medlemmar har företräde i det fall bussen skulle bli full. Som vanligt förlitar vi oss på att Stig berättar allt han vet om allt vi far förbi, det brukar gå bra! Närmare detaljer planeras på vårt årsmöte 2024. Här kräver vi att du anmäler dig en månad innan avresan och anmälan är bindande. Anmäler dig gör du till föreningens kassör Yvonne via ysporsen@telia.com Priset för resan är 200 kr för medlemmar och 300 kr för icke medlemmar. Det är priset för bussresa. Mat och fika tillkommer och det betalar var en själv vad man vill ha. Man kan även ta med fikakorg om man vill fika

Styrelsen för 2023/2024 är:

Gunilla Bernholm, ordförande

070-591 96 07

Yvonne Sporsén, kassör 070-603 60 68
Monica Persson, sekreterare 0553-121 18

Sara Alm Karlsson, styrelseledamot

076-177 72 94
Eva-Lena Tedfelt, styrelseledamot 070-660 71 75
Reet Flodman, styrelseledamot

070-549 41 22
Susann Magnusson, styrelseledamot

070-537 83 98

Vi hoppas att ni medlemmar tycker att programmet lockar och vill hänga på våra aktiviteter! Välkomna!

OBS! Medlemskap kostar 330 kr och då får man även en jättefin tidning 6 ggr/år. Vi har ju numera möjlighet att gå med som familjemedlem för 70:-/år.